Week 8,9,10: school en vakantie!! - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Claudia Nendels - WaarBenJij.nu Week 8,9,10: school en vakantie!! - Reisverslag uit Port Elizabeth Airport, Zuid-Afrika van Claudia Nendels - WaarBenJij.nu

Week 8,9,10: school en vakantie!!

Door: Claudia Nendels

Blijf op de hoogte en volg Claudia

04 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth Airport

Zaterdag 4-10-2014

Daar ben ik weer! Nu ik dit schrijf zit ik op het vliegveld van Port Elizabeth, te wachten op de ouders van Patricia en de vader van Marielle. Voor mij betekend dit, dat mijn vakantie erop zit. En ik heb een top vakantie gehad!

Laat ik beginnen bij waar ik gebleven ben in mijn laatste blog. Na mijn laatste blog had ik nog een dag les van Dave March. Die wijngebieden in Frankrijk zijn zo interessant. Die vrijdag heb ik gelijk alle opdrachten van dat module gemaakt, zodat ik daar van af was en daarna kon gaan leren. Dat leerplan faalde alleen.. Zaterdag ben ik naar de boatraces geweest in Port Alfred. De boatraces zijn roeiwedstrijden met s'avonds een groot feest. En wat een top feestje was dat! Heerlijk, echt van genoten. Zondags was ik behoorlijk moe en heb ik met andere mensen uit het huis gechillt op het dakterras. Die maandag deed ik een poging tot leren, maar skypen met vriendinnetjes was natuurlijk leuker haha. Dinsdag was Sophie jarig. Sophie is de overbuurvrouw en een klasgenootje van me. Dinsdagochtend ben ik naar de stad gegaan voor wat kleine dingetjes. S'middags wilde ik gaan leren en s'avonds nog een drankje mee gaan doen voor Sophie's verjaardag. Sophie zou een high tea als cadeau krijgen van een paar meiden, als lunch. Omdat hun een high tea hadden en andere mensen al op vakantie waren, ging ik alleen lunchen op school. Toen ik goed en wel zat met mijn "geweldige" lunch, stond Femke achter mij die zei "Ruim maar op clau, jij gaan mee naar de high tea!" Sophie had mij zien zitten en wilde dat ik mee ging. Het was een leuke middag, helaas gebeurde er van het leren weer niks. S'avonds nog een drankje gedaan en mijn backpack gepakt voor de volgende dag. Want de volgende dag was het vakantie tijd!

Die vrijdag waarop ik aan mijn opdrachten heb gewerkt, heb ik ook Pascalle, Michiel, Mariska en Fos uitgezwaaid. Die begonnen toen aan hun Garden Route roadtrip. Met een dubbel gevoel heb ik ze uitgezwaaid. Michiel en Fos zou ik daarna niet meer zien omdat zij terug zouden vliegen naar Nederland in de week dat ik weg was. Ik heb voor beide een kaartje geschreven die ze pas in Nederland mochten lezen.

Woensdag 24-9 begon de roadtrip: Garden Route en drie dagen Kaapstad samen met Marielle en Patricia. Marielle was de chauffeur, Patricia de DJ en ik de GPS. Bij het huren waren we de GPS vergeten, gelukkig had ik een landkaart en is de Garden Route niet moeilijk.
Onze eerste stop was Storms River Village in Tsitsikamma, we sliepen bij Dijembe backpackers. Onderweg deed ik een poging om te leren, maar dat had ik al snel opgegeven. Mijn boeken zijn daarna ook niet meer uit mijn tas gekomen. Zingend met de muziek mee en genietend van het uitzicht schoot de N2 onder ons door. Bij de Storms River Bridge zijn we gestopt voor een plaspauze, selfies met het uitzicht en het spotten van bavianen. Eenmaal terug in de auto bleek dat Dijembe nog maar vijf minuten rijden was. Op naar Dijembe! Nog geen twee minute terug op de N2 werden we afgeleid door het bordje "Big Tree". Op naar de Big Tree! Na 24 rand (ongeveer 1,70 euro) te hebben betaald was deze "Big Tree" een teleurstelling. De boom was 1.000 jaar oud. Wij hadden een boom verwacht die je ook in de Lion King ziet, dat was alleen niet zo. Het was een gewone boom maar dan heel groot: een grote boom ja. Ons humeur lijdde er niet onder en met een hoop gelach en hulp van de politie (voor de weg naar Dijembe) kwamen we aan bij Dijembe Backpackers. Drie meiden, een backpack en twee koffers. Die koffers vielen wel op tussen alle backpacks op de kamer. We waren nog geen 10 minuten op plaats van bestemming of we zaten alweer in de auto. Als we snel waren konden we namelijk nog ziplinen. En dat was zo leuk! We gingen over watervallen en langs prachtige rotswanden. Na het ziplinen hebben we een heerlijke pizza op bij Papa Afrika. De eerste dag was een geslaagde dag!

Donderdag 25-9 werden we wakker op een kamer die we deelden met 7 andere mensen. Tijd voor pannenkoeken als ontbijt! daar keken we al naar uit sinds het moment dat we geboekt hadden. Na de pannenkoekjes zaten we in de auto op weg naar de Bloukrans Bridge. Want ja, het was tijd voor een grote droom van mij: de hoogste bungeejump ter wereld! Ik werd gehezen in zo'n raar pakje en daarna moest ik nog even wachten. Tijdens het wachten konden we naar andere mensen kijken die aan het springen waren. Om 10.45 liep ik samen met een grote groep achter een man aan die ons naar het midden van de brug bracht. Ik had graag als eerste willen springen, net zoals met het skydiven. Maar helaas moest ik netjes op mijn beurt wachten. Terwijl ik de andere zag springen, begonnen de zenuwen te komen. Gelukkig maar want ik begon te twijfelen of ik ze nog wel had. Tijdens het skydiven en die ochtend was ik niet zenuwachtig, terwijl Marielle en Patricia die ochtend al zenuwachtig voor mij waren. Maar goed, ik had ze dus nog wel. De sfeer was fijn, goede muziek om je adrenaline op pijl te houden en er waren leuke mensen om mee te praten. Ineens stond de man van het bungeejumpen voor mij " Ja, Kaaskop, is jou beurt." Terwijl ik mijn bril af deed en er gegrapt werd, werden mijn benen vast gebonden. Ja! Ik ging echt springen! De zenuwen werden een stuk minder en de lach op mijn gezicht steeds breeder. Ik moest op het randje gaan staan. 1,2,3... wat geweldig! De eerste paar seconden dacht ik "What the f*ck ben ik aan het doen!" En toen voelde ik het touw aan mn benen trekken. Kriebels in mijn buik! Ja, ja, ja, ik heb gesprongen, ik val, whopa van een brug! Doodsestilte om me heen en een prachtige natuur, ofnouja, voor zo ver ik kon zien haha. Het was zo geweldig! Dat hele gevoel is zo onbeschrijvelijk, vooral van die eerste paar seconden! Ineens was daar iemand, toen werd ik weer omhoog gehaald. Opnieuw werd ik Kaaskop genoemd. Eenmaal boven wilde ik nog een keer springen! Maarja, dat kon natuurlijk niet.
Toen iedereen gesprongen was, gingen we terug. En daar stonden Patricia en Marielle op mij te wachten. Na het kopen van de video en foto's en het ophalen van een certificaat. Hebben we daar nog geluncht om vervolgens opzoek te gaan naar een hangbrug. Patricia wilde graag over die hangbrug lopen. Tsitsikamma National park was the next destination. We zagen dat we daar ook naar een waterval konden, dus we gingen opzoek naar die waterval. Zonder na denken begonnen we aan de wandeltocht naar de waterval. Ruim een uur later, 1000 gladden bospadjes/hellingen en 2348618 rotsen klimmen verder, waren we bij de waterval! Persoonlijk vond ik de tocht het waard. Na een fotosessie gingen we weer terug. Dit keer op een iets sneller tempo want we wilde nog naar de hangbrug. Een uur later zaten we in de auto opweg naar de handbrug. Ook bij de handbrug weer een fotosessie gehouden. Eenmaal terug bij de auto was het 5 uur en tijd om naar Knysna te rijden. Dat ging goed tot dat we bij Knysna aankwamen. Het was donker en we hadden geen plattegrond. Bij de supermarkt de weg gevraagd. Het problem was alleen dat we op Hill Street moesten zijn en daar waren er twee van (ze lagen niet echt dicht bij elkaar). We besloten om naar de dichtbijzijnde te rijden. Daar hebben we nog een keer de weg gevraagd, schijnbaar zaten we wel in de goede Hill Street. Het hostel was alleen nergens te vinden dus we gingen toch maar bellen. We hadden alleen te weinig beltegoed, dus het gesprek viel weg. Gelukkig kregen we al gauw het hostel gevonden. Na douchen en wat eten zijn we gaan slapen.

Vrijdag 26-9 hebben we ontbeten en na lang nadenken besloten om naar Jukani te gaan. Dit was alleen een tegenvaller. Wij verwachtte een wildlife park met alleen maar katachtige. Dat was het niet, het was een opvang plek voor de katachtige. Terwijl ik daar rondliep kreeg ik een narig gevoel. Die beestjes horen in de natuur te lopen ipv in zo'n grote kooi. Al geloof ik ook dat zo'n opvang plek niet fout is, want er zaten ook dieren die uit dierentuinen kwamen waar ze slecht behandeld werden. Ik vond het maar dubbel. Hierna zijn we naar Plettenbergbay gereden om te kijken of we ergens konden eten. Onze zoeklust was niet heel groot dus bij de eerste KFC zijn we gestopt. Na onze gezonde lunch, zijn we naar Knysna gereden om nog even te shoppen. Die avond zijn we gaan eten bij de Olive Tree. Het zag er leuk uit en het was tegenover de club, zeer belangrijk natuurlijk. De vrouw bij de Olive Tree was heel leuk! Haar ouders kwamen uit Nederland, dus ze kon een beetje Nederlands. Daarnaast had ze een leuke menukaart. Een krijtbord op wieltjes waar alles op stond. Bij elk gerecht vertelde ze een verhaaltje. Ik vond het super leuk om daar te eten! Daarna was het een mooie tijd om te gaan stappen! Op naar de club! En het was een super leuk avondje!

Zaterdag 27-9 zijn we optijd gaan rijden want we gingen quadrijden in George. Het bleek al snel dat het quad rijden niet iets voor Patricia was, van het hele schakel verhaal snapte ze vrij weinig. Hier konden Marielle en ik wel omlachen. Eenmaal onderweg was het natuurlijk gaaf! Lekker gassen! Halverwege verloor onze begeleider alleen een wiel, niet bepaald handig. Hij liet zijn quad achter en ging bij Marielle achter op. Met z'n tweetjes wisten ze het gas goed te vinden. Patricia en ik deden een poging om bij te houden. Dit ging prima tot dat Patricia een paar keer in de bosjes belandde. Een mooie krachttraining voor mij om haar daar uit te helpen. Na ons quad avontuur zijn we opweg gegaan naar het volgende hostel, in Wilderness. Onderweg kwamen we een minigolf baan tegen. Dus zijn we dat hotel in gelopen om te gaan minigolfen. Daarna ging onze reis naar het hostel weer verder. De man van het hostel kwam met de tip voor een wandelroute. Een oud spoor volgen die langs de bergen gaat en door tunnels. De route zou uitkomen in Victoria Bay. Onderweg zouden we een caveman tegen komen. Dat wilde wij wel eens zien, dus op naar dat treinspoor! Het was een hele gave wandeltocht en onderweg konden we ook nog walvissen spotten. Na een flinke wandeltocht en het zien van een rare man met een nog raarder grothuis zijn we door de bergen gaan rijden. We hebben de "Map of Africa" gezien en nog een big tree, eveneens een tegenvaller. S'avonds hebben we gegeten bij een italiaan en zitten chillen in de bar van het hostel.

Zondag 28-9 hebben we ontbijt en lunch gehaald bij de supermarkt. Toen wijn we naar Oudtshoorn gereden, want daar zouden we mee doen aan een tour in de Cango Caves (grotten). Dit was heel vet om een keer gezien te hebben! Na het grottenbezoek zijn we naar Cango Wildlife Ranche gereden. Dat was echt een dierentuin... Maar we konden er met een cheeta aaien. Altijd leuk zo'n foto. Omdat Oudshoorn bekend staat om de struisvogels, zijn we naar een struisvogel boederij gegaan. Het is net een kippenboederij in NL maar dan met struisvogels. Patricia en Marielle hebben op een struisvogel gezeten. Toen ik zag hoe die beestjes werden gepakt, hoefde dat voor mij niet. Na al deze bezoekjes in Oudshoorn vonden we het tijd om naar Mosselbay te rijden. Hier hebben we gegeten bij een restaurant aan het water. We hadden de grootste lol. Na het eten zijn we met de jongens die daar werkte wat gaan drinken. We gingen optijd naar huis want de volgende dag zouden Patricia en Marielle met haaien gaan duiken.

Maandag 29-9 werden we wakker en hoorden we de telefoon van het hostel gaan. Er was plek vrij gekomen op de boot, dus ik kon ook mee! We zijn snel gaan ontbijten bij het restaurant waar we de avond daarvoor ook hadden gegeten. Bij het Shark Cage Diven was Patricia al behoorlijk zenuwachtig. Een man daar vertelde ons dat de zee wild was, dus dat je zelf moest beslissen of je nog wilde. Het was onze enige kans dus we gingen mee. De heenweg met de boot was leuk, over die golven, het voelde als een achtbaan. Eenmaal op plek van bestemming werden die golven vervelend. De haaien werden gelokt met een tonijnhoofd. Ineens was daar een haai en moesten we ons snel omkleden. Het wetsuit aandoen dus. Als ik iets benauwend vind zitten, is het zo'n wetsuit. Alles moest snel,snel, snel. Voordat de haai weg was. Toen we eenmaal in de kooi zaten werd er verteld dat hun zouden reopen als we onder water moesten gaan. Die kooi vond ik 3x niks. Je kon geen kant op. Al was het wel heel vet om die haai van zo dichtbij te zien. Toen de haai weg was mochten we de kooi uit. Daarna gingen ze opnieuw een haai lokken voor de andere mensen op de boot. Vanaf de boot zag je de haai eigenlijk veel beter dan onder water. Er zijn 3 haaien geweest en de grootste was 3 meter. Verder was het een schommel avontuur op de boot door de golven. Op de terugweg hebben we zelfs een vrije val gehad met de boot. Toen we terug kwamen, kregen we nog wat eten. Daarna zijn we aan een stuk doorgereden naar Kaapstad. Daar kwamen we om 8 uur aan. We waren zo moe dat we na het douchen gelijk zijn gaan slapen.

Dinsdag 30-9, onze eerste ochtend in Kaapstad. We hadden afgesproken met Michiel om te gaan ontbijten, want Michiel was nog in Kaapstad! Na het ontbijt heeft Michiel ons de stad laten zien en hebben we nog een drankje met hem gedaan. Daarna zijn we naar Kaap de Goede Hoop gerijden. Dit was alleen iets verder dan wij dachten. We kwamen er ook te laat aan want het park ging dicht. Dus we konden weer terug. In Het hostel hebben we ons snel omgekleed en hebben we Et-Marie opgehaald. Et-Marie is een meisje die we kennen van de campus. Met z'n vieren gingen we eten bij Mama Africa. Hier speelde een live band, een afrikaanse band. Dit was zo leuk! Daarna zijn we nog wezen stappen in Kaapstad.

Woensdag 1-10 hebben we ontbeten bij de Subway. Met het afrikaanse tempo duurde het even, maar dat was zo'n broodje wel waard! Daarna hebben we een tour gedaan op Robbenisland. Het was interresant om te zien maar omdat je met een grote groep bent en omdat het best snel gaat, kun je er niet echt bij stil staan. Maar het was zeker de moeite waard! Daarna hebben we een hotdog op als lunch en zijn we door Kaapstad gaan rijden. Onderweg kwamen we een straatje met allemaal gekleurde huisjes tegen. Dat was natuurlijk een foto waard. Daarna hebben we gechillt in het hotel om daarna te gaan eten bij Stardust. Daar hebben ze een podium en tijden het eten worden er liedjes gezongen door de mensen die er werken. Op een gegeven moment gaat men zelfs op de tafels dansen! Patricia en Marielle hadden het al snel gezien. Ik heb er echt van genoten! En daarna gingen we voor de laatste keer stappen in Kaapstad.

Donderdag 2-10 was de dag waarop we een fotosessie hebben gehouden op de tafelberg! Helaas maar een korte want mijn accu's waren leeg (stomme ik). Wat een mooi uitzicht vanaf de Tafelberg! Voor de zoveelste keer heb ik genoten van het uitzicht. Na de Tafelberg zijn we gaan shoppen. S'avonds hebben we gegeten bij een restaurantje. We zijn optijd naar bed gegaan want de volgende dag zouden we gaan terug rijden naar Tsitsikamma.

Vrijdag 3-10 was het op tijd opstaan. We wilden namelijk terug rijden via Cape Agulhas, een beetje om. Cape Agulhas is het zuidelijkste puntje van Afrika. Zo gezegd, zo gedaan. Bij Cape Agulhas foto's gemaakt en toen weer door gereden naar Tsitsikamma. Waar we na een lange rit om 7 uur aankwamen. De pizza van Papa Africa was de vorige keer zo lekker, dat we daar weer pizza hebben gegeten. Omdat we moe waren van de lange rit, zijn we snel daarna gaan slapen.

Vanochtend nog pannekoekjes op en daarna naar het vliegveld van Port Elizabeth gereden. Nu zitten we dus nog te wachten. De ouders van Patricia kunnen elk moment landen. Wanneer de vader van Marielle is geland, rijden we terug naar Port Alfred.
Terug naar het studie-leven. Maandag tentamen van module 2 dus dat wordt morgen nog flink leren.
Tot snel!

De foto's komen zo snel mogelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

International Hospitality Management student at Stenden University Leeuwarden. At this moment I'm studying at Stenden University Port Alfred for my minor.

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 5524

Voorgaande reizen:

26 Juli 2014 - 13 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: