Week 6 & 7: school, skydiven, verjaardagen, douche - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Claudia Nendels - WaarBenJij.nu Week 6 & 7: school, skydiven, verjaardagen, douche - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Claudia Nendels - WaarBenJij.nu

Week 6 & 7: school, skydiven, verjaardagen, douche

Door: Claudia Nendels

Blijf op de hoogte en volg Claudia

17 September 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Woensdag 17-9-2014

Daar ben ik weer! Moest me zelf echt dwingen om te schrijven (en typen ook haha), stel het al een aantal dagen uit. Was er gewoon te moe voor, ben nu ook moe.

Denk dat het van het leren komt. Had maandag (15-9) examen en heb vorige week van 9 tot 5 in de bieb doorgebracht om te leren. We hadden studie tips van Karen (de docente) gehad. En zelfs na het leren van deze studie tips, ging ik met weinig vertrouwen de toets in. Het is zoveel stof en ik wil het allemaal graag leren. Maar ik moet daar selectief in worden, want het is veel te veel om in zo'n korte tijd te leren. Ik hoop dat ik genoeg punten op het examen heb gehaald om een voldoende te halen. Over ongeveer een maand weten we de uitslag. De uitslagen van de vorige toetsen zijn eindelijk bekend!
Toets 1: Prelimenary exam 7.5
Toets 2: Certificate Cape Wine Academy theorie 7.7
Toets 3: Certificate Cape Wine Academy tasting (proeven) 6.2
Heb dus de eerste drie gehaald! Dit houd in dat ik mijn certificaat van de Cape Wine Academy heb gehaald! Plus het certificaat Brandy and Spirits is binnen, die zat bij de theorie toets inbegrepen.

We zitten nu in week 8 (een module bestaat uit 10 weken). Gisteren en vandaag les gehad van Dave March, de wijnmaster van de Cape Wine Academy. Hij komt ongeveer om de week van Kaapstad naar Port Alfred om ons drie dagen les te geven. Dit zijn dagen van 9 tot ongeveer 4, waarin alle stof van een module (een map) wordt behandeld. Over deze stof moeten we opdrachten maken en ongeveer een week later krijgen we het tentamen hierover. We doen dus in ongeveer in 2 tot 3 weken een module, terwijl men normaal 10 weken over een module doet. Dat komt omdat wij nu een opleiding van twee jaar in twee modules doen. Elke module die we behandelen staat gelijk aan een diploma.

Ik zal even alles op een rijtje zetten:
Toets 1 was Prelimenary, hierin werd de basis van wijnbouw en wijnproductie behandeld. Als men deze niet haalt mag je theoretisch gezien niet door met de andere.
Toets 2 en 3 waren beiden voor het certificaat. Hierin werd nogmaals de basis behandeld plus Zuid-Afrika als wijnland (alle regio's, regels, ect.). Toets 2 was de theorie en toets 3 was het proeven. Tijdens dit proef examen werd er verwacht dat wij goede notities over de wijn konden schrijven, de druif konden raden, het jaar van productie en regio van productie.
Toets 4 was module 1 - diploma 1. Hierbij werd er nog dieper in gegaan op de wijnbouw en wijnproductie plus alle trends omtrent wijn.
Toets 5 is module 2 - diploma 2. Hierbij word Frankrijk (oude wereld) behandeld als wijnland.
Toets 6 is module 3 - diploma 3. Hierbij worden de andere landen binnen Europa die wijn maken behandeld, de rest van de oude wereld.
Toets 7 is module 4 - diploma 4. Hierbij word de nieuwe wereld behandeld, de landen buiten Europa die wijn produceren.
Toets 8 is het proefexamen van alle vier de diploma's. Hierbij wordt er verwacht dat wij twee of drie wijnen kunnen vergelijken en daarover goede notitie kunnen schrijven. Er kan gevraagd worden om de druivensoort, het jaar van productie en/of land van productie. Daarnaast moeten we ook in staat zijn om de kwaliteit van de wijn te beoordelen. Deze toets word gedaan in Kaapstad. In de laatste week gaan we naar Kaapstad en onderweg zullen we enkele wijngaarden bezoeken.
Hoop dat het voor iedereen nu duidelijk is wat ik hier doe haha

Volgende week is week 9, toetsweek, maar omdat wij door het module heen toetsen krijgen, hebben wij geen toetsweek. Dus wij zouden twee weken vrij zijn, week 10 is een week vrij. Echter vroeg Karen of wij volgende week nog een het examen van module 2 konden maken. Echter is iedereen dan op roadtrip. Nu hebben we s'maandags na de vakantie het examen van module 2.

Volgende week woensdag (24-9) ga ik op roadtrip. Ik ga samen met Patricia en Marielle de Garden Route rijden. Heb er super veel zin in! Nog even knallen om mijn opdrachten en samenvattingen voor die tijd af te hebben, zodat ik niet te veel hoef te doen terwijl ik op vakantie ben. En ja! Bungeejumpen van de hoogste bungeejump burg in de wereld staat op de planning!

Nog meer springen! Want afgelopen zondag (14-9) heb ik gesprongen uit een vliegtuig: Skydiven! En wat was dat gigantisch gaaf! Het was even een ontspanning tussen al het leren door en wat een ge-wel-dige ervaring! Ik raad het iedereen aan! We gingen met een groepje van 8 mensen van school. We kregen korting, het kosten 2250 rand (158 euro) met filmpje en foto's erbij. Voordat prijsje kun je het in Nederland niet doen. Ik wilde heel graag als eerste, zo gezegd, zo gedaan. Het was geweldig! De sprong, de vrije val, het vliegen, het uitzicht, ongelofelijk! Zeker voor herhaling vatbaar! Skydiven op Ameland is toegevoegd aan mijn bucketlist. Lijkt me geweldig mooi boven de eilanden.

Week 7 van school was dus veel leren en skydiven. Week 6 stond vooral in het teken van verjaardagen. Op 3 september werd mijn lieve zusje 18! En Niels (een jongen van onze groep nederlanders) was ook jarig. Met een grote gezellige groep zijn we uiteten geweest. Die zondag, 7 september, was Michiel jarig. Die zaterdag hebben om 12 uur liedjes gezongen en zijn we daarna nog wezen stappen. De volgende dag hebben we cocktails bij Barmuda gedronken voor Michiels verjaardag.

Nu ik zo aan het schrijven ben komen er meer en meer dingen binnen die ik nog heb gedaan. Ik ben nog uit eten geweest met Fos, Pia en Saskia. Die avond hebben Fos en ik met zijn tweetjes drie toetjes gedeeld, we konden niet kiezen. Vorige week hadden we nog een verjaardag, van Sor en Lisanne. Patricia had een surprise party georganiseerd.
Oh en week 6 stond ook in het teken van camping douche. De boiler was kapot dus drie kamer hadden geen of koud water. Waaronder ook de kamer van Pascalle en mij. De hele week hebben we bij andere gedoucht.

Volgens mij heb ik nu wel bijna alles van week 6 en 7 verteld. Door het vele leren ben ik helaas niet meer bij Ingubo in de townships geweest. Zodra ik weer kan, ga ik zeker weer!

Nu ga ik lekker mijn bedje inkruipen. Op naar de laatste paar dagen voor mijn vakantie. Tot na de vakantie!

  • 23 September 2014 - 08:35

    Hennie:

    Leuk Claudia veel plezier nog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

International Hospitality Management student at Stenden University Leeuwarden. At this moment I'm studying at Stenden University Port Alfred for my minor.

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 5524

Voorgaande reizen:

26 Juli 2014 - 13 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: