Eerst les week en eerste road trip! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Claudia Nendels - WaarBenJij.nu Eerst les week en eerste road trip! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Claudia Nendels - WaarBenJij.nu

Eerst les week en eerste road trip!

Door: Claudia Nendels

Blijf op de hoogte en volg Claudia

04 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Maandag, 4 augustus 2014

Ondertussen zijn we al een volle week verder. Ik zal beginnen met de introductie week. We hebben een tour gehad door de townships, wat indrukwekkend was en een dubbel gevoel gaf. Je ziet de armoede, mensen die je boos nakijken en tegelijkertijd zie je mensen vrolijk en blij hun ding doen, mensen die volop zwaaien. Ik liep met iemand van Stenden South Africa en vroeg aan haar wat de mensen er van vonden dat er elk half jaar een nieuwe groep studenten kwam. Waarop zei antwoordde dat men hier er gewend aan is en juist blij zijn met deze groepen, omdat Stenden hun veel goeds brengt en hun township ondersteunen. Ik kon niets anders dan zwijgend de groep volgen en hier en daar een foto maken. Ik heb een hele hoop mooie plaatjes gezien, maar uit respect deze plaatjes alleen in m'n geheugen opgeslagen ipv op m'n SD-kaart.

De vuilnisbelt was moeilijk om te zien, mensen die daar leven, onbegrijpelijk. Maar het contrast tussen rijk en arm in Port Alfred is misschien nog wel moeilijker om te zien. Door Port-Alfred loopt een rivier, aan de ene kant staat school en de accommodaties plus aan die kant ligt het stadje. Aan de andere kant ligt een "groot vakantiepark" voor de rijke mensen. Er staan huizen die maar een paar maanden per jaar bewoond worden. Nog geen 5 km hier vandaan liggen twee townships. Dit contrast deed mij, op de terugweg van de townships naar school, de rillingen over m'n rug lopen.

Afgelopen vrijdag konden we ons opgeven voor vrijwilligers werk in de townships, mijn naam staat op de lijst van vrijwilligers. Ben benieuwd.

Naast deze ervaring, bracht de introductie week ook andere ervaringen. Zoals het traditionele eten van Zuid-Afrika. Heb de namen niet kunnen onthouden, dus kan niet precies vertellen wat we allemaal op hebben. Maar de smaak van het toetje en de kippenkopjes en kippenvoetjes heb ik wel onthouden. Het toetjes was heerlijk! Kan er niks meer van maken. En dan hadden we nog een kom vol met kippenkopjes en kippenvoetjes. Met volle moed had ik mezelf opgepept om een kopje of voetje te proberen. Maar toen de kom voor mijn neus stond, was mijn moed ineens ver te zoeken en stond de misselijkheid om te hoek te zwaaien. Helaas.

Om in de traditioneel sfeer te blijven: 's woensdags hebben we een grote braai gehad op school. (voor degene onder ons die niet weten wat een braai is, een braai is een Afrikaanse barbecue). Vlees was er genoeg!

Naast alle introductie-activiteiten stonden er ook al les activiteiten in mijn agenda. De eerste proeverijen en pbl-lessen zitten er al op. Daarnaast ben ik nu 4 grote mappen, 3 boeken en heel wat stapeltjes papier rijker. Allemaal lesmateriaal van de Cape Wine Academy (Kaapse Wynakademie) in Kaapstad. Ik ben hier gekomen met een backpack, maar misschien moet ik toch maar een koffertje oid aan gaan schaffen voor de terugreis. De eerste toets staat ook al op het programma, voor volgende week maandag (11 augustus).
Ja, het word een pittig, maar vooral een interessant en leerzaam half jaar!

Gezien het feit dat we nu een week verder zijn, zit het eerste weekend er ook op! En we zijn wezen road trippen. "We" zijn Michiel, Mariska, Fos, Pascalle en ik. Het weekend bestond uit East London, Grahamstown, een hoop avontuur, mooi uitzichten en een hele hoop gezelligheid!

Vrijdag na de lunch op school zijn we gepakt onze huurauto op wezen halen. Het avontuur naar Santa Paloma (onze verblijfsplek in East London) kon beginnen. Na braaf de GPS te hebben gevolgd, stonden we in de middle of now where voor een hoog hekwerk waar we onmogelijke doorheen konden komen. Nadat we de heuvel-op-rijden-operatie hadden overleefd en een local om hulp hadden gevraagd om bij Santa Paloma te komen, stonden we wederom voor datzelfde gek te wachten tot de local terugkwam. De local was namelijk over het hek geklommen. Zo'n 30 minuten later, verscheen er aan de andere kant van het hek een auto. De eigenaar van Santa Paloma en de behulpzame local! Eenmaal het gek door en een afdaling verder, keken we uit over een prachtig (enigszins grijzig door het slechte weer) uitzicht. We hebben met de eigenaar, zijn dochter, haar vriend en een vrijwilliger heerlijk lasagne gegeten en een gezellige avond bij de open haard gehad. Ja, het is nog winter en het koelt flink af wanneer het donker word.

De volgende ochtend hebben we om 7 uur (ja, echt zo vroeg op de zaterdag, zodat ik nog geen afkick verschijnselen krijg van het feit dat ik geen zaterdag werk meer heb) met de eigenaar een wandeling van 1,5 uur gemaakt. We hebben wilde gnoe's, impala's en paarden gezien. Bij "thuiskomst" stond er een overheerlijk ontbijt met prachtig uitzicht op ons te wachten. Of in Pascalle's woorden "we zijn op het winnaarseiland van Expeditie Robinson".
Na dit ontbijt, een douchebeurt, tassen pakken en afscheid nemen gingen we naar East London zelf. Hier ga ik kort over zijn: lelijke stad. Na een lunch bij Mugg and Bean zijn we naar Grahamstown gereden. Opnieuw een zoektocht door de GPS (ik was voor het kaartlezen, de rest voor de GPS). Uiteindelijk hebben we WheThu Backpackers gevonden en stonden we met z'n vijven in een kamer met drie stapelbedden. Het was tijd voor avondeten en een kroeg. Dus een gezonde maaltijd bij de KFC, om ons nogmaals een zoektocht te besparen. En een drankje in een kroeg waar de sfeer er niet echt was. En een dansje in een lege discotheek die na schoonmaakmiddel rook. Dit ons besluiten om toch maar onze stapelbedden op te zoeken.

De volgende ochtend zag Grahamstown er een stuk leuker uit! Heerlijk ontbeten in de zon en een wandeling gemaakt langs mooie gebouwen, waaronder een grote universiteit. Na de stadswandeling zijn we terug gereden naar Port Alfred om te chillen op het strand.

Het weekend werd afgesloten met pbl voorbereiden en tussendoor een pauze bij het vuur met marshmallows en gitaar muziek.

De nieuwe schoolweek is begonnen met gelijk een hoop uurtjes tussen de boeken en wijntjes